صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 12 صفحه بعد

پارسی وب ایرانیان

پارسی وب ایرانیان

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

امکانات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 133
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 137
بازدید ماه : 710
بازدید کل : 377650
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 192
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


کد آهنگ هاي داريوش


جعفری جوزانی و معلم فیلم سینمایی كوروش بزرگ را می سازند

با امضای توافق‌نامه همكاری بین‌المللی؛
جعفری جوزانی و معلم پروژه سینمایی كوروش را می‌سازند

خبرگزاری فارس: با امضای توافق‌نامه كارگردانی پروژه‌ی سینمایی كوروش كبیر توسط مسعود جعفری جوزانی، مرحله‌ی نخست كار بر روی این اثر بین‌المللی آغاز شد.



به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، با امضای توافق‌نامه كارگردانی پروژه‌ سینمایی كوروش كبیر توسط مسعود جعفری جوزانی، مرحله‌ نخست كار بر روی این اثر بین‌المللی آغاز شد.
علی معلم (تهیه‌كننده این پروژه) ضمن اعلام این خبر افزود: «شخصیت كوروش از جهت جایگاه تاریخی و ملی، پایه‌گذاری امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان، بنیانگذاری حقوق بشر و احترام به ادیان 600 سال پیش از میلاد (زمانه‌ای كه هنوز در جهان بحث حقوق بشر حضور اولیه هم نداشت)، پذیرش این شخصیت تاریخی از جانب ادیان الهی (به خصوص ذكر این شخصیت در قرآن كریم با عنوان ذوالقرنین) در شرایط امروز جهان كه قدرت‌های بزرگ و بی‌تاریخ درصدد نفی جایگاه ایران در معادلات جهانی هستند، بسیار حائز اهمیت است.
از این رو اقدام برای ساخت این پروژه‌ی ملی كه از مرحله‌ی نخست به توان یكایك ایرانیان و دست‌اندركاران و متخصصان شریف سینمای ایران متكی خواهد بود در دستور كار قرار گرفت.
مسعود جعفری جوزانی كارگردان ایرانی كه در سالیان گذشته از ابتدای دهه‌ی 60 تا امروز جایگاه ویژه‌ای در آثار متعدد خود از جاده‌های سرد و شیر سنگی تا مجموعه‌ عظیم در چشم باد در سینمای ما داشته است، گزینه شایسته‌ رهبری هنری این پروژه‌ بزرگ است.»

معلم افزود: «به جهت حفظ اصالت این پروژه در مرحله‌ نخست قرار بر این شده كه سرمایه‌گذاری روی این پروژه متكی به ایرانیان توانمند و فعال در حوزه‌ اقتصاد و دوستدار وطن انجام و مراحل سرمایه‌گذاری به صورت شفاف دنبال شود. از این رو با نظر به حجم بالای سرمایه‌ای این پروژه و لزوم وابستگی آن به سرمایه‌های خصوصی با اعلام عمومی پذیرش سرمایه‌گذاری از سوی ایرانیان پاك‌نهاد كه در گوشه و كنار جهان و ایران بزرگ علاقمند به حمایت از این اثر ملی هستند. از علاقمندان درخواست می‌كنیم با پست‌های الكترونیكی koroush@moallem.com یا ali_moallem@hotmail.com تماس گرفته و نحوه‌ی مشاركت خود را اعلام كنند.»


علی معلم افزود: «جزئیات بیشتر در مورد فیلم كوروش كبیر كه متكی به متخصصان سینمای ایران خواهد بود و از بازیگران بین‌المللی و ایران و تكنولوژی‌های جدید در ساخت آن استفاده می‌شود در آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

برگرفته از خبرگزاری فارس

    <
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

راه شاهی، جاده ای كه داریوش بارها با ارابه خود از آن گذر كرد






راه شاهی یا جادهٔ سلطنتی از شواهد راه سازی دوران پادشاهی هخامنشیان است. این شاهراه با طول تقریبی 2700 كیلومتر نخستین جاده بین المللی شناخته شده جهان است. راه شاهی، شاهراه و مسیری کاروان رو بوده که پاسارگاد را به تخت جمشید و شوش و دیگر مناطق شاهنشاهی ایران پیوند می‌داده‌است، جاده‌ای که به فرمان داریوش بزرگ هخامنشی ساخت آن از سارد (پایتخت لیدی، غربی ترین بخش های تركیه امروزی) آغاز شد و پس از اینکه پاسارگاد را به تخت جمشید پایتخت هخامنشیان متصل کرد، به شوش کشیده شد و از همان زمان به نام راه شاهی معروف شد. داریوش شاه بارها و بارها برای اداره امور کشوری و برگزاری جشن‌های بهاره در تخت جمشید با گردونه (ارابه) ویژه خود از این جاده گذر کرد. این جاده پر است از خاطره‌ها از پیروزی‌ها، از عبور پر از  شکوه داریوش و خشایارشا و اردشیر و دیگر شاهان هخامنشی در طول ۲۲۰ سال سلطنت، از جشن‌ها و جنگها و ... گیرشمن در كتاب ایران از آغاز تا اسلام به راه شاهی اشاره كرده و می نویسد: «برای حفظ ارتباط بین مراكز مختلف شاهنشاهی و پایتخت های آن، داریوش شبكه ای از منازل بین راه تشكیل داد كه وسعت و اهمیت آن چندان بود كه مدت ها پایدار ماند. این جاده ها كه در درجه اول برای امور اداری به كار می رفت، كاملاً بازرسی و مراقبت می شد. كاروان ها و مسافران از آن عبور می كردند و مبادلات تجاری را كه پایه جدیدی در میان اقوام و دول متحد در میانه قلمرو هخامنشی یافته بود تسهیل می كرد.
تصویر زیر بخشی از این راه را در تنگه بلاغی نشان می دهد.





    <
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

بافت قدیمی یزد انسان را با خود به اعماق تاریخ می برد



 استان یزد از سرزمین‌های قدیمی و تاریخی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت ۳۰۰۰ ساله است. از مظاهر فرهنگ مادی و معنوی که مردم این خطه از خود به جای گذاشته‌اند، نشانه‌هایی از مهر و آناهیتا، زندان اسکندر، برج و بارو و کهن دژهای بزرگ و عظیم، پناهگاه‌های متعدد موبدان و سران ساسانی است.

 شهرستان یزد اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است. دارای ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی است و  بنای آن را گاه به اسکندر مقدونی و گاه به یزدگرد نسبت می‌دهند. اما در افسانه‌ها بناکننده این شهر را «ضحاک» می‌دانند. چنانچه به نقل از معین‌الدین نطنزی آورده‌اند که خطه یزد را ضحاک ساخت و آن را زندان ضحاک خواند. به هــر حال نمی‌توان منکر تاریخ بیش از دوهزار و پانصد ساله این شهر شد، چرا که آتش آتشگاه یزد در حدود ۲۵۰۰ سال است که به خاموشی نرفته است.

پژوهشگران بافت یزد را یکی از چهار کانون عمده مدنیت در زمان ماد در حوزه شرق ایران دانسته‌اند. در آن هنگام، این شهر در مسیر شاهراه باستانی ری ـ کرمان و پارس ـ خراسان قرار داشت و آن را از سرزمین‌های دوردست ماد می‌دانستند.


● خصوصیات معماری

از ویژگی‌های بافت یزد حفاظت تمامی معابر، حیاط‌ها و ساختمان‌ها در برابر عوامل جوی و به خصوص باد است. همچنین از باد و آفتاب با روش‌هایی چون بادگیر و هور نورها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌شود.

بافت در این فضاها، به هم فشرده و متصل است و کوچه‌ها باریک و نسبتاً طولانی و در مسیر یک خط شکسته‌اند، کوچه‌ها گاه مسقف و یا دارای ساباط هستند. تمامی فضاهای شهری در این بافت‌ها محفوظ‌اند تا بتوانند انسان را از گزند باد و آفتاب برهانند. کوچه‌های کم عرض با دیوارهای بلند در کنار کوچه‌ها ایجاد سایه می‌کنند و عابرین را از گزند آفتاب در امان نگه می‌دارند. همچنین به دلیل پیچ در پیچ بودن این کوچه‌ها، باد در آنها شکسته می‌شود و عابران از گزند بادهای موسمی آزار کمتری می‌بینند.

در شهر یزد تمامی بناها به جز حمام دارای حیاط مرکزی‌اند، حیاط در وسط ساختمان به همراه حوض و باغچه است و این دو عامل باعث افزایش رطوبت نسبی در آن ناحیه و در نتیجه خنک شدن محیط می‌شود. همچنین به منظور خنک شدن اتاق‌ها درب‌های تمامی اتاق‌ها نیز به سمت حیاط باز می‌شود. وجود حیاط مرکزی یک راه مقابله با طوفان شن و سرمای زمستان نیز هست.

از دیگر خصوصیات بناهای بومی یزد، استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا و به کارگیری دیواره‌های ضخیم است. سطوح خارجی بناها نیز اغلب با سفیدکاری پوشانده می‌شوند تا اثر تابش آفتاب بر آنها کاهش یابد. بخشی از ساختمان در داخل زمین قرار می‌گیرد تا تبادل حرارت بین داخل و خارج بنا کاهش یابد و نوسان درجه حرارت کمتر شود، لذا کف خانه کمی از حیاط پایین‌تر است و سقف‌ها کمی بلندتر شده‌اند.

کلیات بافت شهری یزد را در این موارد می‌توان خلاصه کرد:

۱) بافت شهری بسیار متراکم و فشرده است.

۲) فضاهای شهری کاملاً محصور است.

۳) کوچه‌ها باریک، نامنظم و اغلب پوشیده‌اند.

۴) ساختمان‌ها متصل و بدون فاصله‌اند.

۵) نحوه استقرار مجموعه‌های زیستی براساس جهت نورآفتاب و باد هستند.

************************

● محاسن بافت تاریخی یزد

موقعیت بخش قدیمی در کل شهر برتر از نقاط دیگر شهر است، چرا که زیرساخت‌های شهری از قبیل شبکه لوله‌کشی آب، برق‌رسانی، تلفن و غیره در این بخش کاملاً تامین شده و زندگی در بخش قدیمی شهر از این جهات مناسب‌تر، کم هزینه‌تر و راحت‌تر از بخش‌های جدید شهر است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت بافت قدیمی یزد می‌توان، به سکونت چند نسل پی‌درپی هر خانواده در یک محله اشاره کرد که این عامل منجر به آشنایی اهالی با یکدیگر و وجود حس همکاری و همیاری در محلات و ایجاد امنیت در هر محله می‌شود. در ضمن نزدیکی مناطق قدیمی شهر به دستگاه های انتظامی و شهربانی و بازار و خیابان‌های اصلی و مرکزی شهر از دیگر امتیازات آن محسوب می‌شود.

**************************

‌● معایب بافت تاریخی یزد

از عمده مشکلات و عوامل نامناسب در بافت های قدیمی شهر یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کمبود مسیر مناسب سواره‌رو در اکثر مناطق و مشکلات ناشی از آن مانند دشواری ارائه خدمات شهری اضطراری مانند آتش‌نشانی، اورژانس، حمل‌ونقل عمومی و حمل بار و...

- کمبود تسهیلات و تجهیزات شهری و خدماتی مانند زمین ورزش عمومی، پارک و فضای سبز، درمانـــگاه و واحدهای تجاری.

- وجود بخش‌های مخروبه که اغلب به شکل محل انباشت نخاله ساختمانی و زباله درآمده‌‌اند و همچنین خطر ریزش دیواره‌های گلی فرسوده آنها نیز وجود دارد.

- مشکلات سکونتی در این مناطق که به دلیل قدمت زیاد و فرسودگی ساختمان و نبود استحکام آنها در برابر عوامل مخرب طبیعی، جنگ‌ها، بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری این بناها و همچنین مشکلات موجود در نوسازی و بهسازی این بناها که اغلب به دلیل ضوابط و مقررات گاه دست و پاگیر و نابجای سازمان‌های مسئول به وجود می‌آیند.

***************************

● عناصر و اجزا در خانه‌های سنتی یزد و ارتباط آنها با هم

عناصر معماری خانه‌های یزد شامل اندرونی و بیرونی است. از قسمت کوچه که به خانه می‌رسی «دربند» یا محل استراحت مسافر و یا انتظار مراجعه‌کننده قرار دارد. بعد از گشایش در به «هشتی» می‌رسیم که اندرونی و بیرونی را از هم جدا می‌کند و هر یک با راهرویی به حیاط مرکزی اندرونی یا بیرونی می‌رسد. «بیرونی» شامل تالارهایی با اتاق‌های متعدد و اتاق ویژه پنج دری است، امّا «اندرونی» شامل تالار با اتاق‌های متعدد و اتاق پنج‌دری و طبنی (طنابی) است که به آشپزخانه و پستو راه دارد. حیاط در این خانه‌ها همگی در قسمت آفتابگیر ساختمان است و درب جلو ساختمان به طرف جنوب قرار دارد. درب قسمت بیرونی مستقیماً به هشتی باز می‌شود، اما برای رسیدن به قسمت اندرونی ما باید از دالان باریک و پرپیچ و خمی عبور کرد که این عامل مانع از آن می‌شود که اهالی خانه از هشتی دید مستقیم داشته باشند.

موضوع ارتباط با طبیعت و برخورد و هماهنگی با آن، کوچ داخلی در خانه را به همراه داشته است. براین اساس فضاهای خانه به بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین نیز تقسیم شده است. قسمت تابستان نشین و فضاهایی مثل زیرزمین، تالار، خوضخانه، پایاب و طبنی را شامل می‌شود. قسمت زمستان‌نشین فضاهایی مثل طهرانی، سه‌دری، پنج‌دری، بالاخانه و کرسی خانه را شامل می‌شود. بخش تابستان‌نشین خانه در جبهه شرقی و فضاهای زمستانی در جبهه مقابل و غربی ساخته شده‌‌اند. معمولاً در جبهه شرقی به دلیل تابش نور غرب، طاقها و ایوان‌های کوچک ردیف‌بندی می‌شوند.

عنصر مهم درخانه‌های سنتی یزد بادگیر است. عملکرد بادگیر به این صورت است که باد مطلوب را می‌گیرد و آن را به داخل اتاق‌های اصلی بنا، آب انبار و یا سرداب هدایت می‌کند و به این ترتیب باد مطلوب وارد بخش‌های مختلف بنا شده و باعث تهویه و خنکی آن می‌شود.

بادگیرها معمولاً یک طرفه، چهار طرفه و یا هشت‌طرفه‌‌اند، اما در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند، زیرا شهر یزد، بین دو رشته کوه قرار گرفته و بادهای کویری کمتر جریان دارند و می‌توان بادگیرهای مرتفع چند طرفه ساخت. بادگیرهای چهار و هشت طرفه دارای ارتفاع بیشتری هستند.

بعضی از بادگیرها فقط از طریق جابجایی هوا (convection) داخل بنا را خنک می‌کنند و بعضی دیگر هم از طریق جابجایی هوا و هم از طریق تبخیر (Evaporation) این عمل را انجام می‌دهند، به این صورت که جریان هوا پس از ورود به داخل ساختمان از روی یک حوض سنگی کوچک و فواره رد وسپس به دیگر قسمت‌های ساختمان هدایت می‌شود. در مناطق گرم و خشک مرکزی ایران، به دلیل خشکی هوا، آب سریعتر تبخیر می‌شود وعلاوه بر ایجاد برودت در محیط، افزایش رطوبت نسبی هوا را نیز درپی دارد. درنتیجه گرما و خشکی بیش از حد هوا را کاهش می‌دهد و محیطی مطبوع برای ساکنان ساختمان ایجاد می‌کند.

از خصوصیات دیگر بادگیرها، می‌توان از اثر «دودکشی» آن نام برد. در مواقعی که باد جریان نداشته باشد، هوای گرم داخل بنا به بالا می‌رود و از طریق بادگیر به خارج بنا هدایت و بدین ترتیب کماکان یک جریان هوا در داخل ساختمان برقرار می‌شود هرچند که شدت آن کمتر ازمواقعی است که باد در محیط خارج جریان دارد.از آنجا که معماری عصاره خصوصیات هرجامعه است بنابراین به گونه‌ای اجتناب ناپذیر از فرهنگ خود الهام می‌گیرد و در عین حال باید مسیرهای تحول و تکامل خود را با تکیه بر علم و معرفت روز و با بهره‌گیری از کانون‌های اطلاع‌رسانی و ابزارهای رایانه‌ای با هوشمندی و سرعت طی کند. بدیهی است که مطالعه و توجه به این معماری اصیل و دیرینه به منزله تکرار و تقلید آن نیست.

****************************





    <
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

داستان كوتاه: دلاوری میترادات دختر پادشاه اشكانی

طعم عشق به میهن

از بانو یاسمین آتشی
 


 

میترادات دختر مهرداد پادشاه اشکانی خواب دید ماری سیاه به شهر حمله نموده سربازان مار را به بند کشیدند و چون پدرش آن مار زشت را بدید دست او را گرفته و به مار پیشکش کرد. مار بدورش پیچید و او را با خود از شهر ببرد، چون از شهر دور شدند ماری دیگر بر سر راه آنها سبز شد و بدین طریق میترادات از مهلکه گریخت و به سوی شهر خویش باز گشت. مردم شادی می کردند و نوازندگان می نواختند او هم شاد شد اما همه چیز برایش غریبه و نا آشنا بود. چون بر لب جوی آبی نشست موهای خویش را خاکستری دید، زنی کامل در آب دیده می شد از ترس از خواب پرید و ساعتها بر خود لرزید . میترادات در آن هنگام تنها 14 سال داشت . چند سال گذشت در پایان جنگ ایران و سلوکیان (جانشینان اسکندر)، فرمانروای آنها اسیر شده و او را به ایران آوردند.

آن شب در زیر نور مهتاب مهرداد به دخترش میترادات گفت ای عزیزتر از جان می خواهم همسر دمتریوس فرمانروای اسیر شده سلوکیان شوی . رایزنانم می گویند اگر دمتریوس را عزیز داریم در آینده او دودمان سلوکیان را تضعیف خواهد کرد و در نهایت ما می توانیم برای همیشه آنها را نابود کنیم و تو می دانی آنها چقدر از ایرانیان را کشته اند، آیا قبول می کنی همسر او شوی ؟ دختر به پدر نگاهی کرد و خوابش را بیاد آورد .
در دل گفت آه ای پدر ، آه ای پدر من این مار را قبلا در خواب دیده ام و می دانم کی باز خواهم گشت زمانی که دیگر نیمی از موهایم سفید شده اما بخاطر ایران و شادی مردمم خواهم رفت .

سرش را پایین انداخت و گفت پدر هر چه شما تصمیم بگیرید همان می کنم. پادشاه ایران دخترش را در آغوش گرفته موی سر او را بوسید و گفت دخترم می دانی که چقدر دوستت دارم .
میترادات در دل می دانست آغوش مار در انتظار اوست اما صدای شادی ایرانیان آرامش می کرد همچون آرامش آغوش پدر ، و آرام گریست .
اندیشمند میهن دوست کشورمان ارد بزرگ می گوید : گل های زیبایی که در سرزمین ایران می بینید بوی خوش فرزندانی را می دهند که عاشقانه برای رهایی و سرفرازی نام ایران فدا شدند .
سالها گذشت میترادات که به ایران باز گشت همه چیز همانگونه بود که در خواب دیده بود. بر لب همان جوی آب نشست خود را در آن دید اشکهایش با آب جوی در هم آمیخت و رنگ میهن پرستی را برای روح و جان ایرانیان به یادگار گذاشت .


 


نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

نقشه باستانی ایران را دانلود كنید (ویژه و منحصر بفرد)
از دكتر مرادی غیاث آبادی

نقشه باستانی ایران، فراگیرندهٔ شماری از تپه‌ها، غارها، سرزمین‌ها و دیگر سکونتگاه‌های باستانی در سراسر ایران بزرگ، و برخی شهرهای کهنسال امروزی است. در این نقشه، برخلاف معمولِ اغلب نقشه‌های تاریخی که بیشتر به قلمرو حکومت‌ها و فراخنای تاخت‌وتاز آنها می‌پردازند، به ثبت سکونتگاه‌ها و باششگاه‌های مردمان و همچنین برخی از نام‌های جغرافیایی اوستا و شاهنامه فردوسی که تا اندازه‌ای از محل واقعی آنها آگاهی‌هایی وجود دارد، پرداخته شده است. این سکونتگاه‌ها، بی‌گمان جایگاه‌های راستین شهرها و سرزمین‌های گمشدهٔ اوستا و شاهنامه است که کوشش‌های پیگیر پژوهندگان را برای برابرگذاری آن نام‌ها با تپه‌های باستانی ایران را خواستار است.

نقشه باستانی ایران


دریافت نقشه با حجم ۳٫۲ مگابایت


نقشه باستانی ایران:
تألیف و پژوهش: رضا مرادی غیاث آبادی
ترسیم: ایرج خانباباپور
چاپ نخست: ۱۳۷۵
چاپ دوم: ۱۳۷۵
چاپ سوم: ۱۳۷۶
چاپ چهارم: ۱۳۸۶
شابک: ۲-۲۳-۶۳۰۳-۹۶۴-۹۷۸

راهنما:
°   تپه‌ها و دیگر سکونتگاه‌های باستانی
♦   شهرهای کهنسال امروزی
ــــ . ــــ .  مرزهای بین‌المللی
………..   کرانه تقریبی دریای کاسپی (مازندران) در حدود ده هزار سال پیش
. . . . . .  نام‌های جغرافیایی اوستا
ــــــــــــــ   نام‌های جغرافیایی شاهنامه
مقیاس ۱:۵٫۰۰۰٫۰۰۰



    <
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ركورد بازدید از منشور كوروش به چهار هزار نفر در روز رسید

آزاده اردکانی به بررسی آمار بازدیدکنندگان از تاریخ ۲۴ شهریورماه، آغاز برگزاری نمایشگاه منشور کوروش اشاره کرد و گفت: در ۱۰ روز نخست بازدید عمومی بالغ بر ۴۸ هزار نفر از نمایشگاه منشور کوروش بازدید کردند که از این تعداد، نزدیک به ۱۶۸۲ نفر بازدید کننده غیر ایرانی بوده اند.

این مقام مسوول در توضیح این مطلب گفت: بر اساس گزارش های موجود، هم اکنون میزان بازدید روزانه از نمایشگاه منشور کوروش شکسته شده و به بازدید چهار هزار نفر در روز افزایش یافته است.

وی سیر صعودی بازدید عمومی از نمایشگاه منشور کوروش را پدیده مهمی در راستای غنای فرهنگی مخاطبان موزه ملی عنوان کرد.

اردکانی با اشاره به افزایش ساعت بازدید از نمایشگاه منشور کوروش از ۹ صبح تا ۹ شب بیان داشت: این شرایط، فرصت بسیار مناسبی برای سایر هموطنان ما در سایر شهرستانها و استانها فراهم می کند تا ضمن مراجعه به نقاط تاریخی شهر تهران از نمایشگاه منشور کوروش هم دیدن کنند.

این مقام مسوول در موزه ملی ایران، از برگزاری یک سری برنامه، نشست و کنگره تخصصی با موضوع منشور کوروش در موزه ملی خبر داد و گفت: قرار است در این نشست های تخصصی و آزاد، اطلاعات مربوط به دوره های تاریخی ایران، برای مردم و علاقمندان به منشور کوروش ارائه شود.

اردکانی در پایان گفت: البته در این نشست ها کارشناسان نه تنها در مورد موضوع باستان شناسی بلکه پیرامون مباحثی چون ادبیات، سیاست، تاریخ، جغرافیا و موضوعات مرتبط به نمایشگاه به بحث و بررسی خواهند پرداخت.


خبر قبلی: منشور كوروش ركورد روزانه بازدید از موزه ملی را شكسته است و روزانه 2 هزار نفر از این موزه بازدید می‌كنند/گروه‌های 15 تا 25 نفری در مدت زمان معین وارد اتاقكی كه منشور كوروش در آن آن واقع شده است، می‌روند.

ایلنا: رئیس موزه ملی ایران می گوید:منشور كوروش ركورد روزانه بازدید از موزه ملی را شكسته است و روزانه 2 هزار نفر از این موزه بازدید می كنند. او می‌گوید بلیط موزه هزار تومان است و به كسانی كه كارت منزلت‏‌، كارت دانشجویی و كارت دانش‌آموزی دارند،‏‌تخفیف ویژه تعلق می‌گیرد.

آزاده اردكانی گفت: در چهار روزی كه منشور كوروش در موزه ملی ایران به نمایش عمومی گذاشته شده است، به طور میانگین هر روز حدود دو هزار نفر از نمایشگاه منشور كوروش بازدید كردند، بنابراین می‌توانیم بگوییم تاكنون حدود هشت هزار نفر به دیدن منشور كوروش آمده‌اند.

رئیس موزه ملی ایران تصریح كرد: با ورود منشور كوروش به موزه ملی ركورد بازدید روزانه از موزه ملی شكسته شده است.

او ادامه داد: به علت استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه منشور كوروش، مدت زمان بازدید از منشور كوروش محدودیت دارد و مردم در گروه‌های 15 تا 25 نفری در مدت زمان معین وارد اتاقكی كه منشور كوروش در آن واقع شده است، می‌روند و اطلاعات مربوط به این منشور نیز در سالن پخش می‌شود.

اردكانی گفت: مردمی كه به تماشای منشور كوروش می‌آیند از سایر قسمت‌های موزه نیز بازدید می‌كنند و به خصوص بازدید از موزه دوران باستان موزه ملی بسیار افزایش یافته است و این اتفاق بسیار خوبی است چون كسانی كه به هر دلیلی تاكنون به موزه ملی مراجعه نكرده بودند، به بهانه منشور كوروش، تاریخ ایران را مرور می‌كنند و این اتفاق مباركی است.

رئیس موزه ملی ایران در رابطه با قیمت بلیط موزه گفت: بلیط موزه یك‌هزار تومان است و كسانی كه كارت منزلت، كارت دانشجویی و كارت دانش‌آموزی دارند از تخفیف‌های ویژه 50 تا 70 درصدی برخوردار می‌شوند.

نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

منشور كوروش از لحاظ حقوقی متعلق به كدام كشور است؟


نمونه ای از منشور كوروش در سازمان ملل


در پاسخ به پیام ها و ایمیل های برخی دوستان كه پس از ورود منشور كوروش به ایران پیرامون اصل نبودن آن ابراز نگرانی كرده بودند و نیز این پرسش حقوقی را داشتند كه این منشور از لحاظ قانونی متعلق به چه كشوری است و آیا می توانیم آن را نگه داریم یا نه، توضیحاتی را به نقل از استاد غیاث آبادی و خسرو معتضد (تاریخدان) در اینجا آورده ام  با امید به اینكه دوستان پاسخ خود را از لابلای این توضیحات بیابند.

دختر كوروش


دكتر مرادی غیاث آبادی: نگرانی پیرامون آسیب‌رسیدن به منشور کورش بزرگ تا اندازه‌ای بجا و تأمل‌پذیر است و تا اندازه‌ای بی‌مورد. با توجه به اینکه گاهی در دستگاه میراث فرهنگی کشور بی‌توجهی‌هایی به آثار باستانی دیده شده و تخریب یا سرقت آنها به فراوانی و به تناوب روی داده است، چنین نگرانی‌هایی طبیعی هستند و حساسیت و سوءظن علاقه‌مندان را بر می‌انگیزد. اما از سوی دیگر، احتمال تخریب یا سرقت منشور کورش بعید به نظر می‌رسد. چرا که آسیب‌دیدگی، گمشدن یا دزدیده شدنِ آثار موزه‌ها، معمولاً عامل بیرون از موزه نداشته و عوامل آن در داخل موزه‌ها بوده‌اند. اما در این مورد خاص- با توجه به شهرت و پشتیبانی خبری گسترده- گمان نمی‌کنم که خطری «جسمی» منشور کوروش را تهدید بکند.

در باره گمان‌های موجود مبنی بر اصیل نبودن این اثر باید گفت که در دادوستدهای میان موزه‌ها چنین متداول است که نمایندگانی از هر دو طرف در نشستی مشترک حاضر می‌شوند و اصالت و اعتبار اثر را بررسی می‌کنند. چنانکه در اخبار و گزارش‌های سازمان آمده است، چنین نشستی برگزار شده و اشخاصی که نام آنان اعلام شده، اصالت اثر را تأیید کرده‌اند. در این فهرست، نام آقای علی‌اکبر سرفراز- باستان‌شناس پیشکسوت- نیز دیده می‌شود و حتی نام ایشان در زیر بعضی از عکس‌های جلسه اعتبارسنجی و در زیر تصویر اشخاص دیگر به چشم می‌خورد. اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، ایشان در آن جلسه شرکت نداشته‌اند.


 آقای خسرو معتضد نیز در پاسخ به این سوال که مالکیت مادی منشور کوروش متعلق به چه کشوری است، گفت: این منشور مال کشور انگلستان است. زیرا در زمان كشف منشور کوروش (توسط تیم انگلیسی) ما هیچ قانونی نداشتیم و قانون عتیقات در سال 1306 شمسی گذاشته شد و به همین دلیل از لحاظ حقوقی در این زمینه کاری خاصی نمی توان انجام داد.
 
خسرو معتضد از پیشنهاد ها در رابطه با پس ندادن این منشور انتقاد کرد و گفت: این کارها زشت است، برای اینکه اگر ما این کارها را انجام دهیم، دیگر کسی به ما اعتماد نمی کند، و این منشور در ایران به دست نیامده و دربابل به دست آمده، این که در پاسارگاد به دست نیامده یا در تخت جمشید به دست نیامده، در یک سرزمینی به نام کشور عراق، که آن زمان مستعمره عثمانی بود، در آنجا  بدست آمده، تا آنجایی که من می دانم و مطالعه کردم این منشور در بابل به دست امده، بنابر این دولت عراق هم می تواند ادعا کند و بگوید این در خاک من هست. اگر ما فردا این کارها را انجام دهیم و مثلا بگوییم این منشور را نگه داریم، جز اینکه آبروی خودمان را ببریم کار دیگری انجام ندادیم و این پیشنهاد بسیار بدی است، یعنی برای ما ایجاد اشکال می کند، ما را در دنیا سر افکنده می کند، این آدمهایی که این ها را می گویند و می نویسند اصلا از سیاست جهانی خبر ندارند، آنها نمی دانند که ایران از زمان قاجاریه جز 100  تا 150 پرتکل جهانی هست، پرتکل یعنی توافق نامه جهانی، یعنی عضو سازمان جهانی ملل متحد هست، و این کارهایی که ما انجام می دهیم جز اینکه ما را سر افکنده کند، چیز دیگری نیست، لوح کوروش حتی در آن موزه بریتانیا هم که هست به نظر من باعث سربلندی ملت ایران هست.  موزه بریتانیا که من خودم دیدم در جایی هست که تمام دنیا می روند آنجا و آن را می بینند و این خودش تبلیغی برای ایران هست. بزرگترین اشتباه این است که به دست خودمان، خودمان را خراب کنبم، حتما شما بنویسید که معتضد می گوید که به هیچ عنوان پس ندادن و نگه داشتن این لوح در شان ملت ایران نیست.




بازگشت به فهرست پایه

نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

آیا خبر كشف بقایای ارتش كمبوجیه دروغ بود؟

  

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از گذشت حدود یك‌سال از زمان اعلام خبر كشف ارتش گمشده كمبوجیه دوم، به مصر سفر كرد؛ ولی در بازگشت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران، اظهار نظر درباره ارتش كمبوجیه را دارای اولویت ندانست و گفت: «بحث مهمی كه اكنون با آن مواجه هستیم، برقراری خط هوایی مستقیم ایران مصر است كه باید به آن بپردازیم و این موضوع باید در حال حاضر برای رسانه‌های داخلی اهمیت داشته باشد!!
این درحالیست که شش‌ماه قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كه تأكید كرد: «اگر روزی پای سازمان میراث فرهنگی به مصر برسد، نخستین چیزی كه باید پی‌گیری كند، بحث كشف بقایای سربازان كمبوجیه است تا مشخص شود كه بالاخره چه شد» بقایی در راس هیأتی به مصر سفر كرد اما ظاهرا برعکس وعده قدیم پیگیری سرنوشت ارتش کمبوجیه در دستور کار اصلی این سفر قرار نداشت.
آبان‌ماه سال پیش، خبری درباره كشف بقایای ارتش گمشده كمبوجیه دوم در صحرایی در مصر منتشر شد؛ براساس این خبر، دو برادر باستان‌شناس ایتالیایی با كشف سلاح‌های برنزی، گردن‌بندهای نقره‌یی، گوشواره و صدها استخوان در بخش وسیع و متروكی از صحرای ساهارا در مصر، ادعا كردند كه این آثار به ارتش گمشده كمبوجیه دوم تعلق دارند.این خبر واكنش‌های متفاوتی را درپی داشت؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این‌كه بر لزوم پی‌گیری جدی این موضوع تأكید می‌كرد، از رسانه‌ها می‌خواست تا برای به نتیجه رسیدن این پی‌گیری‌ها، سازمان را یاری كنند. از سوی دیگر، برخی باستان‌شناسان ایرانی چنین كشفی را از نظر علمی با قطعیت نپذیرفتند؛ ولی بقایی اعلام كرد كه «هیچ باستان‌شناسی نمی‌تواند ادعا كند، چنین چیزی وجود ندارد و با مستنداتی كه در سطح دنیا منتشر شده‌اند و مطالعاتی كه انجام داده‌ایم، به این جمع‌بندی رسیده‌ایم كه چنین اشیایی كشف شده‌اند».او هم‌چنین اظهار كرد: «از باستان‌شناسان ایتالیایی و دانشگاه لچه ایتالیا اطلاعات و مستندات لازم را گرفته‌ایم و در زمان مناسب، آن‌ها را منتشر خواهیم كرد». البته از آن زمان تا كنون مستندات مورد اشاره بقایی منتشر نشده است.اما اتفاق دیگری كه چند روز پس از انتشار خبر این كشف افتاد، اعلام نظر دبیركل ارشد هیأت آثار باستانی مصر درباره این موضوع بود. زاهی هاواس در مطلبی كه در وبلاگی به نام خودش منتشر كرد، خبر كشف بقایای ارتش كمبوجیه را بی‌اساس دانست و گفت: «لازم است من مردم جهان را در زمینه اخباری كه به‌تازگی در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبكه‌های تلویزیونی درباره برادران دوقلوی آنجلو (Angelo) و آلفردو (Alfredo) كاستیگلیونی (Castiglioni) كه كشف بقایای ارتش كمبوجیه، پادشاه ایرانی را مطرح كرده‌اند، آگاه و در همین جا اعلام كنم كه این اخبار بی‌پایه و اساس و گمراه‌كننده است».پس از آن، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با صدور یك اطلاعیه و بیان این‌كه درك می‌كند كه برای یك مقام عرب مصری و باستان‌شناسی شناخته‌شده (زاهی هاواس) چندان خوش‌آیند نخواهد بود كه چنین كشفی انجام شده باشد، بر عزم جدی‌تر خود برای بررسی دقیق و همه‌جانبه ابعاد مختلف این ماجرا تأكید كرد.در ادامه، پی‌گیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دیدار رئیس این سازمان با نماینده دفتر حافظ منافع مصر در تهران منجر شد تا موضوع كشف بقایای ارتش كمبوجیه در مصر و اعزام هیأتی از ایران به این كشور بررسی شود؛ ولی پس از آن، پاسخ روشنی از سوی مصر داده نشد.در همین راستا، بقایی فروردین‌ماه امسال در گفت‌و‌گو با ایسنا بیان كرد: «یكسری اشیایی پیدا شد، نشان دادند، بعد هم تمام شد. بالاخره آن‌ها باید نشان دهند و بگویند این قضیه دروغ است. باید در این زمینه سند و مدرك ارائه كنند. هیچ سندی برای رد این ادعا نیست. به همین دلیل، به همه اعلام كرده‌ایم كه اگر كسی پایش به مصر رسید، باید نخست این موضوع را دنبال كند. ما باید این قضیه را مشخص كنیم، چون این برای ما ارزش تاریخی دارد».رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از گذشت حدود یك‌سال از زمان اعلام خبر كشف ارتش گمشده كمبوجیه دوم، به مصر سفر كرد؛ ولی در بازگشت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران، اظهار نظر درباره ارتش كمبوجیه را دارای اولویت ندانست و گفت: «بحث مهمی كه اكنون با آن مواجه هستیم، برقراری خط هوایی مستقیم ایران مصر است كه باید به آن بپردازیم و این موضوع باید در حال حاضر برای رسانه‌های داخلی اهمیت داشته باشد».در این زمینه، رئیس موزه ملی ایران نیز كه همراه بقایی به مصر رفته بود، اعلام كرد: «مذاكره‌های اولیه درباره ارتش كمبوجیه در سفر به مصر انجام شده است». او هم‌چنین از سفر دبیركل ارشد هیأت آثار باستانی مصر به تهران تا دوماه دیگر خبر داد.
بنابراین مسؤولان سازمان میراث فرهنگی درباره پی‌گیری كشف ارتش كمبوجیه كه پیش از این، بر لزوم پرداختن به آن تأكید می‌كردند،‌ اظهار نظر روشنی نكرده‌اند و باید چندماه دیگر منتظر ماند تا به ابهامی كه پیش از این، برخی كارشناسان آن را مطرح كردند،‌ پاسخ داده شود كه آیا اساسا بقایای ارتش كمبوجیه در مصر وجود دارد؟ آیا دبیركل ارشد هیأت آثار باستانی مصر كه همان زمان، كشف بقایای ارتش كمبوجیه را رد كرد، در صورت سفر به تهران حرف تازه‌ای خواهد داشت؟ آیا سازمان میراث فرهنگی زمینه‌ای را فراهم می‌كند تا باستان‌شناسان ایرانی برای بررسی این موضوع به مصر سفر كنند؟


پس از مرگ کوروش، پسرش کمبوجیه به مصر لشگرکشی و انجا را تصرف کرد. گزارش هایی که از کمبوجیه در مصر وجود دارد تا حد بسیار زیادی برگرفته از روایت هرودوت در کتاب "تواریخ" است.

پس از کمبوجیه داریوش اول نیز بر مصر حکومت کرد. آباد سازی مصر از اقدامات وی بود. مصر به مدت 121 سال یکی از ایالتهای ایران به حساب می آمد که داریوش آنرا سامان و گسترش داده بود. داریوش نگاهی مثبت به مصرکهن داشت و در نوسازی آنجا تلاشی بسیار کرد. وی هیچگاه معابد آنان را ویران نکرد و به آنان آزادی در گزینش دین داد. وی در مراسم عزای ملی مصریان  شرکت کرد و هزینه هنگفتی را برای اجرای ان مراسم تعیین نمود. سپس به نزد معابد آنان رفت و به خدای مصریان احترام گذاشت و معبد خدای بزرگ مصر ( آمون ) را به کلی بازسازی کرد. داریوش مدرسه طب مصر را که مدتها بسته بود و استادانش از کار بیکار شده بودن را دوباره گشود و "اودجاهور" را مامور رسیدگی به آنجا کرد. سپس استادان و افراد برجسته علمی جهان را به آنجا دعوت کرد تا در آنجا یک مرکز بین المللی طب راه اندازی کند. اودجاهور در نوشته ای که از خود بر جای گذاشته گفته است : شاهنشاه داریوش فرمان داد که همه چیز خوب به دانش آموزان و استادان داده شود تا پیشیه و کاردانی خود را گسترش دهند. شاهنشاه این کار را کرد زیرا فضیلت علم و دانش را میشناخت. روش برجسته مدیریت و فرهنگ ایرانی داریوش بزرگ سه قرن در مصر باقی بود.


    <
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

حکایتی تامل برانگیز از کوروش بزرگ


روزی که کوروش وارد شهر صور شد یکی از برجسته ترین کمانداران سرزمین فینیقیه (که صور از شهرهای آن بود) تصمیم گرفت که کوروش را به قتل برساند. آن مرد به اسم “ارتب” خوانده می شد و برادرش در یکی از جنگ ها به دست سربازان کوروش به قتل رسیده بود. کوروش در آن روز به طور رسمی وارد صور شده بود و پیشاپیش او، به رسم آن زمان ارابه آفتاب را به حرکت در می آوردند و ارابه آفتاب حامل شکل خورشید بود و شانزده اسب سفید رنگ که چهار به چهار به ارابه بسته بودند آن را می کشید و مردم از تماشای زینت اسب ها سیر نمی شدند …

هیچ کس سوار ارابه آفتاب نمی شد و حتی خود کوروش هم قدم در ارابه نمی گذاشت و بعد از ارابه آفتاب کوروش سوار بر اسب می آمد. از آنجا که پادشاه ایران ریش بلند داشت و در اعیاد و روزهای مراسم رسمی، موی ریش و سرش را مجعد می کردند و با جواهر می آراستند.

کوروش به طوری که افلاطون و هرودوت و گزنفون و دیگران نوشته اند علاقه به تجمل نداشت و در زندگی خصوصی از تجمل پرهیز می کرد، ولی می دانست که در تشریفات رسمی باید تجمل داشته باشد تا اینکه آن

دسته از مردم که دارای قوه فهم زیاد نیستند تحت تاثیر تجمل وی قرار بگیرند. در آن روز کوروش، از جواهر می درخشید و اسبش هم روپوش مرصع داشت و به سوی معبد “بعل” خدای بزرگ صور می رفت و رسم کوروش این بود که هر زمان به طور رسمی وارد یکی از شهرهای امپراطوری ایران(که سکنه آن بت پرست بودند) می گردید، اول به معبد خدای بزرگ آن شهر می رفت تا اینکه سکنه محلی بدانند که وی کیش و آیین آنها را محترم می شمارد.

در حالی که کوروش سوار بر اسب به سوی معبد می رفت، “ارتب” تیرانداز برجسته فینیقی وسط شاخه های انبوه یک درخت انتظار نزدیک شدن کوروش را می کشید!

در صور، مردم می دانستند که تیر ارتب خطا نمی کند و نیروی مچ و بازوی او هنگام کشیدن زه کمان به قدریزیاد است که وقتی تیر رها شد از فاصله نزدیک، تا انتهای پیکان در بدن فرو می رود. در آن روز ارتب یک تیر سه شعبه را که دارای سه پیکان بود بر کمان نهاده انتظار نزدیک شدن موسس سلسله هخامنشی را می کشید و همین که کوروش نزدیک گردید، گلوی او را هدف ساخت و زه کمان را بعد از کشیدن رها کرد

برای خواندن کامل این نوشته  بر روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

زن در ضرب‌المثل‌هاي ملل

 زنان سوژه ضرب‌المثل‌هاي متعددي هستند و اين مطلب تنها مربوط به ايران نيست. نگاهي داريم به چند ضرب المثل درباره زنان از کشور‌هاي مختلف جهان: 
انگليسي: 
زن شري است مورد نياز. 

زن فقط يک چيز را پنهان نگاه مي‌دارد آنهم چيزي است که نمي‌داند.

هلندي: 

وقتي زن خوب در خانه باشد، خوشي از در و ديوار مي ريزد. 

استوني: 

از خاندان ثروتمند اسب بخر و از خانواده فقير زن بگير. 

فرانسوي: 

آنچه را زن بخواهد، خدا خواسته است. 
انتخاب زن و هندوانه مشکل است. 
بدون زن، مرد موجودي خشن و نخراشيده بود. 

آلماني:

کاري را که شيطان از عهده بر نيايد زن انجام مي‌دهد. 
وقتي زني مي‌ميرد يک فتنه از دنيا کم مي‌شود. 
کسي که زن ثروتمند بگيرد آزادي خود را فروخته است. 
آنکه را خدا زن داد، صبر همه داده. 
گريه زن، دزدانه خنديدن است. 

يوناني: 

شرهاي سه‌گانه عبارتند از: آتش، طوفان، زن. 
براي مردم مهم نيست که زن بگيرد يا نگيرد، زيرا در هر دو صورت پشيمان خواهد شد. 

گرجي‌ها: 

اسلحه زن اشک اوست. 

ايتاليايي: 

اگر زن گناه کرد، شوهرش معصوم نيست. 
زناشويي را ستايش کن اما زن نگير. 
زن و گاو را از شهر خودت انتخاب کن. 


نويسنده: مانیا تاريخ: 28 مهر 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر

اینکه چه چیزهایی سبب بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت خلیفه دوم می‏شد. می‏توان عامل اصلی را عملکرد او نسبت به عجمان و ایرانیان دانست. در کتاب تاریخ تشیع در ایران{ تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، ج 1، ص 111 به بعد } آمده است:«با اینکه عربها قبل از اسلام هیچ بهره‏ای از مدنیت نداشتند، روحیه برتری‏طلبی بر عجمان را در خود داشتند. موالی-غیرعربها - در عراق به عنوان شهروند درجه دوم شناخته می‏شدند و به همین دلیل از همان آغاز، به کارهای پر مشقّتی همچون اقامة السوق و عمارة الطریق یعنی چرخاندن و بر پای داشتن بازار و راهسازی به آنها واگذاری می‏شد».
در ادامه می‏خوانیم:«راه ندادن عجمان به مدینة الرسول که در ظاهر به دلیل عدم آمیختگی آنها با عربها و نفوذ ایرانیان در مرکز اسلام صورت می‏گرفت در زمان خلیفه دوم مرسوم بود. خلیفه وقتی دید که مردم در داشتن بردگان عجم دستشان باز است سزاوار نمی‏دید که با وجود آنها برده عرب وجود داشته باشد».
در پی این مطلب نویسنده از قول ابن جریح می‏نویسد:«... وقتی خلیفه ثانی در طواف مشاهده کرد که دو نفر به زبان فارسی تکلم می‏کنند. بدانها گفت:به عربی سخن بگویند که اگر کسی به دنبال زبان فارسی رفته و آن را فرا بگیرد مروت او از میان خواهد رفت. و بنا به سنتی که خلیفه دوم نهاده بود عربان اجازه داشتند تا از عجمان زن بگیرند اما بدانها زن عرب نمی‏دادند. در شعری، ازدواج عرب با مردی عجمی تشبیه به مجامعت زن عرب با یک قاطر شده است.
به دنبال آن رویه، در زمان امویان فرزندان زنان عجم خلفا، استحقاق خلافت نداشتند. حجاج خلیفه وقت در عراق گفته بود:هیچ عجمی در کوفه نباید امام جماعت باشد. او حتی موالی را به زور به میدان جنگ می‏برد. و یا اینکه موالی معمولاً در جنگها مشارکت می‏کردند به هنگام تقسیم غنایم از اعراب سهم کمتری می‏گرفتند. ناگوارتر اینکه از آنچه به نام عطاء از بیت المال به مردم داده می‏شد به موالی سهمی داده نمی‏شد.

نويسنده: مانیا تاريخ: چهار شنبه 31 اسفند 1386برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

آرش کمانگیر

آرَشِ کَمانگیر نام یکی از اسطوره‌های کهن ایرانی و همچنین نام شخصیت اصلی این اسطوره است.

آرش کمانگیر

اسطوره آرش کمانگیر از داستان‌هایی است که در اوستا آمده و در شاهنامه از آرش در سه جا با افتخار نام برده شده ولی داستان آرش در شاهنامه نیامده است. در کتاب‌های پهلوی و نیز در کتاب‌های تاریخ دوران اسلامی به آن اشاراتی شده‌است. ابوریحان بیرونی، در کتاب خود به نام «آثارالباقیه» به هنگام توصیف «جشن تیرگان»، داستان آرش را بازگو می‌کند و ریشه این جشن را از روز حماسه آفرینی آرش می‌داند. در اوستا آرش را اِرِخشه خوانده‌اند و معنایش را نیز کسانی معناهایی کرده‌اند: از آن دسته «تابان و درخشنده»، «دارنده ساعد نیرومند» و «خداوند تیر شتابان». در اوستا بهترين تيرانداز ارخش ناميده شده است که گمان بر اين است که همان آرش باشد. بعضی معنی آرش را درخشان دانسته‌اند. و برخی معتقدند که منظور از آرش، حاکم پارتی گرگان بوده که به زور تير و کمان دشمن را (به احتمال زياد سکاها را) از مرز ايران دور کرده است

تندیس یاد بود آرش کمانگیر واقع در شهرستان ایذه

 


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 7 آبان 1386برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جواب دندان شکن


امپراطور يونان به کوروش بزرگ گفت: ما براي شرف ميجنگيم شما براي پول.

کوروش پاسخ داد:" هرکس براي نداشته هايش ميجنگد

نويسنده: مانیا تاريخ: 31 اسفند 1385برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ایرانم آرزوست شعری از :استاد مصطفی بادکوبه ای هزاوه ای

 

در سوگ عشق دیده ی گریانم آرزوست

در ماتم وطن دل سوزانم آرزوست

در خون نشسته دفتر پر برگ خاطرات

ای غم برو که پیری ونسیانم آرزوست

آزادی اربهانه ی قتل است وظلم وجور

عمری نشسته گوشه ی زندانم آرزوست

مستی اگر زباده ی حب الوطن بود

آن نعره های دلکش مستانم آرزوست

میدان مرگ دار مجازات عشق خلق

رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست

تا چند گریه در غم موهوم این و آن

شادی برای ملت ایرانم آرزوست

گلخنده های ما چه بود خار چشم خصم

گفتار شادو چهره ی خندانم آرزوست

از نسل کاوه هایی که امید زمانه اند 

مردی به دادخواهی یارانم آرزوست

 
نويسنده: مانیا تاريخ: 5 آذر 1385برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

رطوبت بی سابقه در پاسارگاد

دوستان این مطلب رو دوباره در صفحه اصلی تارنگار قرار دادم تا بعضی ها از اهمیت این موضوع مطلع بشن و فکر نکنن که طرح این موضوع فقط یک کار سیاسیه متأسفانه چند سالیه که دولتمردان به اصتلاح میهن دوستمان به جای ترمیم و مرمت آثار ایران باستان با بی توجهی و ترمیم گزینشی به خصوص در مرمت آثار قبل از اسلام شروع به  نابودی این آثار کرده اند

* نابودی سد جهره متعلق به دوره ساسانی

*تبدیل قلعه باستانی ساسانیان در استان خوزستان به میدان تیر و آموزشی سپاه واینکه سپاه این منطقه رو تحت تملک خود درآورده و در حال حصار کشی به دور این منطقه میباشد.

* شهر گمشده ای گه روزگاری یکی از پایتختهای ایلامیان بوده امروز با وجود بدست آمدن کتیبه ها و آثاری از این شهر و در یک کلام مشخص شدن تپه ای که این شهر زیر آن مدفون شده بجای جابجایی کسانی که روی این تپه سکونت دارن هنوز هم ساخت و ساز میشه و یکی از بزرگترین خطر وجود این خانه ها بر روی این تپه استفاده از چاه بجای سیستم فاضلاب است

*حذف عمدی نام داریوش از ضریح دانیال نبی در شوش

*محوطه باستانی «تپه مهر علی فارسی» (واقع در استان فارس) با قدمتی حدودا هفت هزار ساله، با آبگیری سد «ملاصدرا» در آبان ماه 85 به زیر آب رفت. (سازمان آب منطقه ای فارس که کارفرمای سد سیوند هم بوده است، برای ساخت این سد از سازمان میراث فرهنگی استعلام نکرده بود)

* با احداث سد کارون 3 چندین محوطه بینظیر مربوط به دوره های پیش از تاریخ ایلامی و اسلامی به زیر آب رفت.

* در پروزه احداث سد کارون ۴ که دو ماه قبل از آبگیری زود هنگام سد! – دی ماه ۱۳۸۸ – انجام شد ۳ تن از مردم بی گناه در ان بر اثر حادثه آتش سوزی ناشی از انفجار گازدر اتش بی احتیاطی مسئولان و کارفرمایان سوختن و جان باختند

*احداث سد «شهدا» بر روی رودخانه «مارون»به محدوده ی شهر باستانی «ارجان» اسیب وارد کرد

*با آبگیری سد «سلمان فارسی» در استان ایلام، بقایای یک شهر ساسانی به زیر اب رفت. (روزنامه اطلاعات مورخ 17/2 85 در صفحه اول خود عکسی از یک تحته سنگ نقش برجسته مربوط به یک سوار کار هخامنشی را درج کرد که با طولی حدود 3 متر، از محوطه آبگیری پشت این سد بیرون کشیده شده بود.)

* با ساخت سد «شیان» در استان کرمانشاه، محوطه باستانی مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی تخریب می شود.

از این نمونه ها که در مورد بسیاری از آنها چیزی نمی دانیم (و یا هیچ گاه نخواهیم دانست) بسیار است. چرا که بنا به اظهارات

غرور آمیز مسوولان وزارت نیرو،


ادامه مطلب
نويسنده: مانیا تاريخ: 31 آبان 1385برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

آزادگان پارسي براي دوستي دوباره با تمدن و فرهنگ پارسي خود و مبارزه با کينه توزان سرزمين اجداديمان همراه و همصدا شويد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

آخرين مطالب ...

» قومیت های ایران همه آزادند بخوانند!!
» عجایب معماری جهان باستان
» کوه آتش رامهرمز
» بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر
» فرمان به آرتش ایران: پیش به سوی قسطنطنیه
» نوزدهم آبان سال 518 پیش از میلاد: گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل
» موزه مولانا، پرجاذبه‌ترين مقصد گردشگري ترکيه
» آشنایی با سرداران ایران
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران
» گزارش تصویری و معرفی قلعه‌ی صخره‌ای بهستان
» شناسايي سکونت‌گاه انساني در کوه‌هاي نقش رستم
» چرا ما ایرانیان برای تخریب آثار بی تابی می کنیم؟
» بنای گور دختر * تنگ ارم * برازجان * استان بوشهر
» تپه باستانی دوزین
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد
» کشف نخستین سنگ نگاره های باستانی در مازندران
» کشف بقایای یک کوره و آثار معماری در کاوش های بازگیر
» سروده دکتر بادکوبه ای در ستایش فردوسی
» نامه بزرگمهر به انوشیروان
» قلعه بابک خرمدین
» داستانی زیبا درمورد کوروش کبیر!
» سورنا و پيرزن
» با آثار باستانی ایرانی در موزه لوور پاریس آشنا شوید
» قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران
» غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)
» پالنگان؛ روستایی زیبا اما فراموش شده
» قصری كه برای شیرین بنا شد!
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران (+عکس)
» نمونه اشیاء مکشوفه مسیر دیوار بزرگ گرگان
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد